fredag 14 mars 2014

Tovade vantar

Eftersom att jag har blivit ett handarbetsfreak sedan jag skaffade egna får och fick möjlighet att använda riktigt kvalitetsgarn så stickar jag så gott som varje dag nuförtiden. Mest sockor men också mössor (försöker i alla fall), en tröja, en pläd och nu senast denna vecka ett par vantar åt husse. Den här gången är garnet faktiskt inte från min egen produktion utan det är norskt hundraprocentigt ullgarn som heter "Fritidsgarn".

När man stickar dehär vantarna stickar man dem för stora och sedan tovar man dem i tvättmaskin. Man kan också tova dem för hand om man vill. Det går fort att sticka och det är inte svårt heller.



Här kommer beskrivningen:

Garn: Fritidsgarn, 100 g till alla storlekar utom XL (150 g)
Stickor: 5½ (men jag använde nr. 5)
Storlekar: S(M)L(XL)

Sätt up 28(32)36(40) m. Sticka första varvet avigt. Sticka slätstickning i 12,5(13,5)14,5(15,5) cm. Sticka för tummen med en annan färg i början av första stickan 4(5)5(6) m. Flytta tillbaka maskorna på första stickan och fortsätt sticka med vantgarnet. Fortsätt slätstickning i ytterligare 12,5(13,5)14,5(15,5) cm.

Gör ihoptagningen enligt följande: Sticka 1 och 3: Sticka ihop de två första maskorna i bakre maskbågen. Sticka 2 och 4: Sticka ihop de två sista maskorna i bakre maskbågen. Fortsätt så varje varv tills 8 m återstår. Klipp garnet och trä det på en stoppnål och trä igenom maskorna. Dra åt och fäst garnet ordentligt på vantens aggsida.

Sticka tummen enligt följande: Ta bort garnet som du stickade in på tummens plats och plocka upp maskorna. Totalt ska du till tummen ha 10(13)13(15) m fördelade på fyra stickor. Sticka tummen i 13(14)15(16) v. Gör ihoptagningen på samma sätt som för vanten. Fäst alla trådar ordentligt.

Tovning:
Tova antingen för hand med såpa och varmt vatten som du gnuggar in i vanten. Krävs ganska mycket arbete men det är fullt möjligt och inte svårt. Fuskalternativet är att stoppa vantarna i tvättmaskinen samtidigt som man tvättar 60-graderstvätt. När tvättprogrammet är färdigt får man forma vantarna. De går att dra ut och om de inte blir tillräckligt små så kan man tvätta dem ett varv till. Låt torka på plan yta, t.ex. på en handduk på en bänk.

Färdiga vantar.
Tovade plagg är otroligt varma och dessutom är de vattenavstötande tack vare lanolinet (fett) som det finns gott om i fårull. De är också hållbara. Det är lanolinet som doftar/luktar när man rör vid får och ull. (Jag tycker att det doftar men jag känner folk som tycker att det luktar.) LUKTEN försvinner om man tvättar garnet eller plagget men med DOFTEN försvinner tyvärr också en bra egenskap.

Nästa gång jag spinner min ull till garn ska jag beställa tjockare garn så jag kan tova mera plagg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar